Espanya renova el seu compromís per a continuar impulsant el Centre Internacional UNESCO per a les Reserves de Biosfera Mediterrànies, seu de la Fundació Abertis

Administración Abertis,

• L'acord té com a objectiu impulsar i dinamitzar les activitats que es realitzen en les reserves de biosfera mediterrànies, promovent la sostenibilitat en els ecosistemes i garantint una gestió equilibrada dels recursos naturals.
  • Coincidint amb la renovació d'aquest compromís, la directora general de la UNESCO ha inaugurat una exposició multimèdia i multiformat sobre les reserves de biosfera en el món, que la Fundació Abertis ha patrocinat en el marc de les celebracions del 50 aniversari del Programa Home i Biosfera (MaB), i que es podrà visitar al parc de Joan Miró de Barcelona.

Barcelona, 18 de maig de 2022-

El Consell de Ministres del Govern d'Espanya, en la seva reunió del dia 22 de juny de 2021, va aprovar la renovació de l'acord amb l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) amb l'objectiu que el nostre país continuï albergant altres sis anys més el Centre Internacional UNESCO per a les Reserves de Biosfera Mediterrànies, seu de la Fundació Abertis.

L'ambaixador d'Espanya davant la UNESCO, José Manuel Rodríguez Uribes, i la directora general de la UNESCO, Audrey Azoulay, qui es troba de visita a Barcelona coincidint amb la Conferència Mundial 2022 d'Educació Superior de la UNESCO, han signat l'acord en presència de la presidenta de la Fundació Abertis, Elena Salgado, membres del consell d'administració de Abertis i del patronat de la seva Fundació, entre altres assistents.

L'acord, rubricat avui al castell de Castellet, seu del Centre UNESCO per a les Reserves de la Biosfera Mediterrània, té com a objectiu impulsar i dinamitzar activitats de recerca, formació, intercanvi de coneixements i transferència en les reserves de biosfera mediterrànies, promovent la sostenibilitat en els seus ecosistemes i enfortint les seves capacitats tècniques per a garantir una gestió equilibrada dels recursos naturals.

Una aventura multimèdia per a la Xarxa Mundial de Reserves de Biosfera

Coincidint amb la renovació d'aquest compromís en pro de les reserves mediterrànies, la directora general de la UNESCO ha inaugurat una exposició patrocinada per la Fundació Abertis i creada per a commemorar el 50 aniversari del Programa Home i Biosfera (MaB), que es podrà visitar al parc de Joan Miró de Barcelona. Es tracta d'una exposició híbrida, en format múltiple i multimèdia, que mostra, en la seva pròpia veu, històries dels gestors de les reserves de biosfera, de les comunitats locals, de l'acadèmia i del món artístic, que parlen de la resiliència, la sostenibilitat i la construcció d'un futur comú i de com celebrar la vida.

L'exposició és una obra col·lectiva de persones procedents de més de 20 de les 727 reserves de biosfera de la UNESCO en 131 països i consistent en un conjunt de panells amb codis QR que redirigeixen a una plataforma digital on els usuaris poden visitar l'exposició en línia i accedir als podcasts, amb les històries personals i els paisatges sonors originals d'aquestes reserves de biosfera.

La inauguració oficial de l'exposició ha tingut lloc a Barcelona, des d'on té previst viatjar a altres localitzacions, entre elles Mèxic, un dels països del món amb major nombre de reserves de biosfera juntament amb Espanya.

Sobre el Centre Internacional UNESCO per a les Reserves de Biosfera Mediterrànies

Els més de 70 territoris que conformen la Xarxa de Reserves de Biosfera Mediterrànies (MedMaB) es reparteixen entre 17 països de la conca mediterrània. Inclouen un conjunt de llocs diversos i representatius que alberguen un patrimoni socioambiental excepcional relacionat amb la biodiversitat, els paisatges i les expressions culturals. La qualitat d'aquests recursos ambientals i culturals situa a les reserves de biosfera del Mediterrani com a laboratoris vius ideals per al foment de pràctiques i models innovadors i circulars, com la conservació de la biodiversitat i dels serveis ecosistèmics, la gestió dels recursos naturals i el foment del turisme sostenible en totes les seves modalitats, com alguns exemples.

El castell de Castellet, seu de Fundació Abertis, va ser declarat Centre Internacional UNESCO per a les Reserves de Biosfera Mediterrànies en 2013.

Es tracta de la primera experiència de col·laboració públic-privada en l'àmbit dels centres de categoria 2 afavorits per la UNESCO. Aquests centres representen una modalitat especial en el sistema de les Nacions Unides: es creen i estableixen a instàncies dels Estats membres i la seva meta principal és la consecució dels objectius estratègics de la UNESCO.

Des de llavors, el Centre Internacional UNESCO per a les Reserves de Biosfera Mediterrànies s'ha consolidat com un lloc de difusió d'idees, projectes i coneixement, que serveix com a estímul per a fomentar l'interès pel patrimoni cultural i natural, a més de ser un paradigma en la gestió sostenible de l'entorn.

Descarregar nota de premsa