INICI   >    PROGRAMES  >   ADULTS

I Observatori Seguretat Vial

I OBSERVATORI DE SEGURETAT VIAL: «CONDUIR ALS 70 I ALS 80»

El 28 de juny de 2017 la seu d’Abertis a Madrid va acollir el I Observatori de Seguretat Vial, una jornada centrada en debatre sobre la conducció dels més grans de 70 anys. A «Conduir als 70 i als 80» diferents experts del sector de la seguretat vial van reflexionar sobre aspectes com si hauria d’existir una edat màxima per a conduir o quina classe de mesures de control cal prendre sobre l’estat psicofísic dels conductors grans.

La jornada es va dividir en dues taules rodones. La primera, moderada per Aquilino Molinero, enginyer industrial i membre del comitè d’experts de Ponle Freno, es va centrar principalment en la mobilitat i sinistralitat dels conductors sènior. La resta d’experts que van participar en aquest primer panell van ser Rosa Ramírez, Subdirectora General d’Anàlisi i Vigilància Estadística de la DGT; Cristina Zamorano, Cap del Centre de Seguretat Vial a Autopistas; Paco Canes, President de l’Associació Estatal de Víctimes d’Accidents DIA; i Jacobo Díaz, Director General de l’Associació Espanyola de la Carretera.

Una de les principals conclusions derivades d’aquesta primera sessió va ser que el col·lectiu de conductors de més de 70 anys pateix una estigmatització social. Tot i que es cert que es tracta del grup de ciutadans amb un índex més elevat de letalitat, les estadístiques confirmen que en gran mesura aquest índex de sinistralitat es vincula al seu rol com a vianants o passatgers, no com a conductors. De fet, els conductors de més de 70 anys ─que representen el 9% del total dels 26 milions de persones que tenen un permís o llicència de conduir espanyols─ pertanyen al col·lectiu que menys riscos assumeix i menys accidents provoca.

La segona taula rodona de la jornada va tenir com a eix central les capacitats físiques de la gent gran i el control que en fa l’administració. Aquesta sessió, moderada per Sergi Loughney, Director de Relacions Institucionals i RSC d’Abertis i Fundació Abertis, va comptar amb les intervencions del Dr. Josep M. Ramírez, Director Gerent de l’Institut Guttmann; Bonifacio Martín, Secretari General de la Associació Espanyola de Centres Mèdics-Psicotècnics, i Luis Montoro, President de FESVIAL.

En general, es va posar de manifest que és absolutament necessària una millora de les inspeccions mèdiques que acrediten les aptituds psicofísiques dels conductors, com també una revisió de la periodicitat en que es duen a terme. Des d’un punt de vista mèdic, no hi ha cap base científica per a limitar la conducció degut a la edat, així doncs, preveient l’envelliment progressiu de la població d’Espanya, seria aconsellable que l’administració prengués les mesures necessàries per a garantir la seguretat de tots els conductors.

El cicle d’Observatoris Seguretat Vial és una iniciativa emmarcada dins les activitat de la Fundació Abertis i el seu compromís amb la seguretat vial.

GALERIA D'IMATGES