Encabezado

L'aliança de la Fundació Abertis amb l'Unicef contribueix a garantir el dret a una mobilitat més segura de més de 6.000 infants i joves a Brasil

Comunicación Abertis,

L'aliança mobilitza i involucra adolescents i joves de São Paulo i Rio de Janeiro en la discussió al voltant de la mobilitat segura i sostenible, i compta amb la seva participació i visió en el procés de formulació de polítiques públiques per generar un canvi a escala.

MADRID/SÃO PAULO, 30 d'octubre de 2023 - L'aliança que mantenen la Fundació Abertis i l'Unicef contribueix a garantir el dret a una mobilitat més segura de més de 6.000 infants i joves al Brasil, on representants de la Fundació han conegut de primera mà els projectes als quals donen suport en el país.

Aquesta aliança possibilita entorns més segurs i sostenibles per a nens, nenes i joves davant la problemàtica de les lesions i les morts per accidents de trànsit, que suposa la causa de mort principal entre infants i adolescents de 5 a 19 anys arreu del món. "Els infants i els joves tenen dret a un entorn segur i saludable, també quan viatgen a l'escola, a casa seva i a la seva comunitat en el dia a dia. Tanmateix, cada dos minuts, un infant o adolescent menor de 19 anys mor al món a causa dels accidents de trànsit, més de 200.000 morts evitables l'any", ha assegurat Luwei Pearson, directora adjunta de Salut maternal, nounats i adolescents de l'Unicef.

Al Brasil, l'aliança se centra en grans ciutats com ara São Paulo i Rio de Janeiro i, de manera concreta, en zones i barris mal connectats i que s'enfronten a un desafiament especial pel que fa a la mobilitat. Aquestes dificultats afecten significativament els drets fonamentals dels infants i dels adolescents com ara l'accés a l'educació, l'ocupació, l'atenció mèdica o els serveis socials.

En concret, un dels llocs en què l'aliança està actuant és Cidade Tiradentes, el segon districtes de São Paulo amb el temps mitjà de viatge més llarg en transport públic, 1 hora 9 minuts, un 62 % més que la mitjana de la ciutat. 71.500 infants i adolescents que viuen a la zona es troben amb problemes de mobilitat, com ara les males connexions amb la resta de la ciutat, la falta de senyalització, l'amuntegament en el transport públic i també la inseguretat, la violència o la discriminació.

"Per arribar a la meva universitat faig servir quatre mitjans de transport: dos autobusos, el metro i un tren. Cada dia passo entre 4 hores i 4 hores i mitja en el transport, anant i venint. Dedico més temps en anar i tornar que a la mateixa universitat. Per tant, em moc més del que estudio i, sovint, he d'estudiar al transport públic", afirma la Lara, de 19 anys.

Atesa la manca d'opcions de transport segures i assequibles, agreujada pels alts nivells de violència i inseguretat, els adolescents i els joves tenen un accés limitat a oportunitats educatives, laborals i recreatives. I tot això repercuteix en la seva salut, el seu benestar i les seves perspectives presents i futures. "La solució a aquests problemes passa per polítiques públiques que prioritzin la infància i l'adolescència, la coordinació entre els diferents actors i, sobretot, escoltar els mateixos nens, nenes i adolescents que cada dia s'enfronten a aquests desafiaments", explica Adriana Alvarenga, coordinadora interina del territori sud-est d'Unicef Brasil.

Per revertir aquesta situació, els projectes impulsats per la Fundació Abertis i l'Unicef mobilitzen i involucren els adolescents i els joves locals en la discussió al voltant de la mobilitat segura i sostenible.  D'aquesta manera, es disposa de la seva participació, compromís i visió en el procés de formulació de polítiques públiques per tractar de generar un canvi sistèmic que impacti de manera positiva en joves d'altres ciutats del país. Els joves formen part i lideren debats sobre seguretat viària i mobilitat urbana en què també es tracta el dret d'accés a la ciutat, el vincle entre la mobilitat urbana i la desigualtat d'oportunitats, i els efectes que tenen aquestes limitacions en la seva salut mental i oportunitats de vida.

En Gustau, de 18 anys, apunta que "quan els joves ens unim, quan ens mobilitzem, podem canviar les coses, podem fer arribar les nostres demandes a les autoritats públiques. Tenir la noció que tenim veu i que podem fer avançar aquestes demandes és important." En aquest sentit, els adolescents han proposat, per exemple, canvis per fer el seu camí a l'escola més segur, que s'implementaran a nivell municipal i, igualment, continuaran promovent millores de mobilitat urbana segura amb les autoritats públiques amb l'objectiu que hi hagi més joves que se'n beneficiïn.

Durant la visita als projectes al Brasil als quals la Fundació Abertis dona suport a través de la seva aliança amb l'Unicef, Georgina Flamme, directora de la Fundació Abertis, ha assegurat que "el sector privat ha de ser un actor rellevant per enfrontar-se als grans reptes socials i que, des de la raó del nostre negoci, podem sumar per millorar el dret a una mobilitat segura i sostenible.  En un país en què Abertis està present, estem orgullosos de veure l'impacte positiu que la nostra aliança estratègica amb l'UNICEF està generant en les grans metròpolis de Brasil per tal de reduir les taxes de lesions i morts infantils per accidents de trànsit, i fomentar una mobilitat inclusiva per a tothom."

Per part seva, el director executiu d'Unicef España, José María Vera, ha subratllat que "gràcies a l'aliança que mantenim amb la Fundació Abertis, al Brasil estem promovent la creació d'entorns més segurs i sostenibles per als nens, les nenes i els joves -per exemple, en el seu trajecte cap a l'escola o centre d'estudis-, i impulsant la millora de les normes i legislacions en matèria de seguretat viària."

A més de la feina que s'està duent a terme al Brasil, l'aliança estratègica que mantenen ambdues organitzacions cerca promoure una mobilitat més segura i sostenible per a infants i joves a l'Índia i l'accés a carreres STEM (estudis relacionats amb la ciència i la tecnologia) per a nenes i joves a Mèxic, tot això amb la finalitat de contribuir a reduir l'impacte de les lesions per accidents de trànsit a la infància més vulnerable. Des del 2017, l'aliança ja ha contribuït a millorar la seguretat de 267.000 infants i joves a països amb altes taxes de risc en matèria de seguretat viària.

Nota per als editors
Dades sobre la problemàtica dels accidents de trànsit i l'impacte en infants i adolescents:

-Les lesions i les morts per accidents de trànsit cobren gairebé 1,3 milions de vides l'any en totes les edats arreu del món, i són la causa de mort principal entre infants i adolescents d'entre 5 i 19 anys. Cada dos minuts, un infant o adolescent d'entre 0 i 19 anys mor a causa d'un traumatisme de trànsit, cosa que suposa més de 200.000 l'any.

-A més a més de l'impacte a la salut pública, les lesions per accidents de trànsit també representen una càrrega econòmica enorme per a les víctimes i les seves famílies, degut tant als costos del tractament de les lesions com per la pèrdua de productivitat i ingressos de les persones lesionades.

-Segons l'Organització Mundial de la Salut, als països amb ingressos baixos i mitjans, el 97 % de les morts per accidents de trànsit involucren infants i adolescents menors de 19 anys.

Sobre l’Unicef
Unicef treballa en alguns dels llocs més difícils per arribar als nens i nenes més desafavorits del món. A 190 països i territoris, treballem per a cada infant, a tot arreu, cada dia, per construir un món millor per a tothom.

Sobre Abertis
Abertis és un dels operadors de referència internacional en la gestió d'autopistes de peatge, amb més de 8.000 quilòmetres de vies d'alta capacitat i qualitat a 16 països d'Europa, Amèrica i Àsia. Per a Abertis, la seguretat dels conductors és la prioritat. Compromesa amb la recerca i la innovació, Abertis agrupa els avenços en les infraestructures d'alta capacitat amb les noves tecnologies per impulsar solucions innovadores per enfrontar-se als reptes de la mobilitat del futur.

Sobre la Fundació Abertis
La Fundació Abertis va néixer el 1999 com a entitat sense ànim de lucre, amb l'objectiu de contribuir al desenvolupament sostenible dels diferents territoris i països on el Grup Abertis està present.
La Fundació Abertis du a terme accions adreçades a la millora de la seguretat viària amb l'objectiu de reduir-ne la sinistralitat. Aquestes accions estan enfocades a l'educació viària infantil, a la sensibilització dels joves i a la prevenció en el cas de conductors adults.
També promou accions socials a favor dels col·lectius més desprotegits tot incorporant-les a les seves accions de seguretat viària a favor de la sostenibilitat i el medi ambient. A més a més, complementa les activitats del Grup Abertis als països on està present com ara Espanya, França, Puerto Rico, Xile, Argentina, Brasil, Mèxic, Itàlia, Estats Units o l'Índia, i contribueix al desenvolupament de la Xarxa Internacional de Càtedres Abertis.

Unicef no dona suport a cap empresa, marca, producte o servei.

Nota de premsa