TORNAR
Abertis ha exportat els seus fòrums internacionals de seguretat viària també a l'Argentina i Xile. Ahir i avui, autoritats, experts en seguretat viària i professionals del sector del transport dels dos països del Con Sud van poder conèixer les últimes tendències en matèria de prevenció d'accidents i debatre sobre com la col·laboració pública i privada pot ajudar a reduir els accidents de trànsit.
A l'Argentina, el “Foro Internacional de Seguridad Vial” d'Abertis va reunir ahir, 12 d’abril, representants del Govern de Macri, autoritats de trànsit i diverses organitzacions de la societat civil. La trobada va ser inaugurada per Javier Iguacel, administrador general de Serveis Viaris Nacionals; i Andrés Barberis, director d’Autopistas Argentinas d’Abertis i president d'Autopistas del Sol i Autopistas del Oeste, les dues concessionàries controlades del Grup Abertis al país.
A la trobada, han estat presents altres membres de l’Administració pública argentina com Juan José Méndez, secretari de Transport del GCBA, Govern de la ciutat de Buenos Aires; Víctor Stephens, director de política i seguretat viària de la Província de Buenos Aires; i Verónica Heler, directora de l’Observatori Viari de l’Agencia Nacional de Seguridad Vial. També han participat altres representats de la societat civil, com Hugo Palamara, de l'Associació de Periodistes de Trànsit; i Gustavo Brambati de CESVI, Centre d’Experimentació Viària de l’Argentina. Com a convidat especial, ha assistit Alberto Escobar, gerent de Mobilitat i Polítiques Públiques de l’Automòbil Club de Xile. En representació d'Abertis, hi van participar Philippe Fenain, director d'Operacions, Qualitat i Seguretat; Alejandro Colldefors, International Relations manager; i Daniel Failo, gerent d’explotació d’Autopistas del Sol i Autopistas del Oeste; que van presentar les últimes novetats del Road Safety Programme, un programa estratègic d'Abertis centrat en la seguretat viària.
A Xile, el fòrum internacional Abertis, que tindrà lloc avui 13 d’abril, té com títol “Movilidad y Seguridad vial: el desafío de viajar seguros”. L’acte d’inauguració serà presidit per Gloria Hutt Hesse, ministra de Transport i Telecomunicacions del país, i Luis Miguel de Pablo, director general de VíasChile, filial d'Abertis al país.
Igual que a l'Argentina, el fòrum xilè planteja el debat des de diferents punts de vista, com la tasca de conscienciació sobre seguretat viària entre els públics més vulnerables, així com també des de la perspectiva del model constructiu i de manteniment de les carreteres amb l’objectiu de posar en valor les millors pràctiques en matèria de seguretat viària. Per part d’Abertis se sumaran Sergi Loughney, director de Relacions Institucionals i d'RSC i director de la Fundació Abertis; i Christian Arbulu, director d'Explotació de VíasChile, filial d’Abertis al país.
En el primer panel, “Desafíos actuales en seguridad vial: del riesgo a la prevención”, està prevista la participació de personalitats del sector de les concessions com Hugo Vera, coordinador de Concessions; Luis Alberto Stuven, secretari executiu de CONASET; i Alberto Escobar, gerent de Mobilitat i Polítiques Públiques de l’Automòbil Club de Xile. A la segona taula, “Componentes para una autopista segura”, assitiran Rodrigo Delgado, alcalde d'Estación Central, i Franco Basso, professor de la Universitat Diego Portales.
Els fòrums de seguretat viària a l'Argentina i Xile se sumen a altres fòrums que impulsa el Grup Abertis a la seva xarxa. A Espanya, el darrer 9 d'abril es va celebrar II Trobada Planeta Vial; i al Brasil la filial Arteris organitza tots els setembres el seu Fòrum de Seguretat Viària, que el 2017 va celebrar la quarta edició. L'objectiu és incrementar el nombre de països d'aquesta xarxa de fòrums internacionals de seguretat viària, afegint França o Itàlia.
Acord amb iRAP: auditories independents per a “autopistes que perdonen”
A més, cal destacar l'anunci de l'acord global amb la organització benèfica iRAP (Programa Internacional d’Avaluació de Carreteres) per impulsar el seu programa d'“autopistes que perdonen” a través de l'aplicació dels més elevats estàndards en matèria de seguretat viària a les carreteres.
iRAP és una institució sense ànim de lucre dedicada a salvar vides a la carretera. Desenvolupa una metodologia científica i eines predictives reconegudes per institucions del més alt nivell com les Nacions Unides i el Banc Mundial, entre d'altres.
Abertis s'ha convertit en la primera operadora privada d'autopistes a cooperar a escala global amb iRAP. La metodologia científica aplicada permetrà a Abertis de disposar d'una auditoria independent del nivell de seguretat de les seves autopistes d'una manera homogènia i altament professional que contribuirà a la millora continua de les autopistes del Grup.
Aliança Abertis-UNICEF “Rights of Way”
Per la seva banda, Sergi Loughney oferirà les últimes novetats de l'acord marc tancat el darrer mes d'octubre amb UNICEF per combatre la principal causa de mort en nens en edat escolar: els accidents en carretera. Abertis hi ha incorporat un nou àmbit de col·laboració amb l'Institut Guttmann, hospital especialitzat en el tractament medicoquirúrgic i la rehabilitació integral de les persones amb lesió medul·lar, dany cerebral adquirit o una altra discapacitat d'origen neurològic.
En virtut del nou acord, dos equips mèdics especialitzats en el tractament de lesions d'origen neurològic (lesió medul·lar i dany cerebral adquirit) de l'Institut Guttmann es desplaçaran a diversos països per portar a terme sessions de formació i assessorament als metges locals sobre les millors pràctiques aplicades per a la prevenció i el tractament de lesions derivades d'accidents de trànsit.
En una primera fase, els equips visitaran hospitals de les Filipines i Jamaica, països englobats en l'acord UNICEF-Abertis que, com molts altres amb ingressos mitjans i baixos, tenen en la sinistralitat viària dels nens un problema de salut pública. En el futur es preveu ampliar el nombre de països beneficiats per aquest acord.
La selecció dels centres mèdics triats per a les sessions de formació es durà a terme tenint en compte les necessitats locals i d'acord amb l'assessorament d'organismes locals centrats en l'àmbit de l'atenció a les víctimes i la prevenció de complicacions mèdiques. En el cas de Jamaica, es preveu la col·laboració amb l'Associació de Metges Ortopèdics, i en el cas de les Filipines es treballarà amb grans centres mèdics.
El programa marc d'Abertis i UNICEF és el primer acord mundial en matèria de seguretat viària entre una corporació i l'organització internacional, i suposarà la inversió de 3 milions de dòlars entre el 2017 i el 2019 a Jamaica i les Filipines en una primera fase, encara que es podria estendre a altres països que tenen en la sinistralitat viària un problema de salut pública.
Les inversions se centren en tres àrees principals:
Les Filipines
El projecte se centrarà en cinquanta escoles i arribarà a prop de 250.000 nens i nenes. En l'àmbit nacional es preveu que aquesta experiència pilot serveixi per complementar la política nacional existent en matèria de seguretat viària.
Les principals activitats, portades a terme en col·laboració amb els Ministeris de Salut i Educació, seran: desenvolupament de materials educatius i de sensibilització destinats a estudiants, a pares i al públic en general; millora del sistema nacional de seguretat viària (encreuament de dades existents, anàlisi de la legislació vigent, mètodes de seguiment, desenvolupament i inclusió d'indicadors de seguretat viària per a nens i nenes); anàlisi de l'estratègia nacional amb els diferents actors implicats.
Jamaica
El projecte se centrarà en quinze escoles i es dirigirà a prop de 12.500 nens i nenes.
Les principals activitats, en col·laboració amb el Consell Nacional de Seguretat Viària i el Ministeri d'Educació, Joventut i Informació, seran: creació de zones segures al voltant de les escoles (passos de vianants, senyalització, etc.); establiment de clubs d'estudiants per promoure la seguretat viària; reforçament del currículum amb el component de canvis d'hàbits i comportaments en matèria de seguretat viària; enfortiment institucional a diferents nivells; organització de campanyes de sensibilització.
La seguretat viària és present a dos dels objectius de desenvolupament sostenible (3.6 i 11.2) i la prioritat d'un "viatge segur a l'escola per a tots els nens" és un compromís de la Nova Agenda Urbana Hàbitat III de les Nacions Unides.
Per saber més sobre el programa Road Safety d'Abertis, visiteu https://www.abertis.com/ca/safety-and-tech/road-safety
13 novembre 2024
●La iniciativa Zero Accidents AI Challenge és una crida a startups d'arreu del món amb l'objectiu de trobar solucions innovadores i efectives per predir, prevenir i gestionar accidents a través de la combinació de la intel·ligència artificial amb dades de satèl·lit i de vehicles.
7 juny 2024
Premian trabajos de investigación en movilidad sostenible en la undécima edición de los premios Cátedra Abertis
2024 Fundació Abertis