TORNAR
(San Juan, Puerto Rico – 21 d'octubre del 2021)– A través de la comparació dediverses bases de dades i models estadístics, la doctora en enginyeria Josie D. BianchiSantiago va establir un model matemàtic que desenvolupa una estimació de les despeses mèdiques en què podria incórrer una víctima d'un accident d'automòbil, en funció de les circumstàncies del xoc en què va estar implicada.
A través de la seva recerca, Bianchi Santiago va desenvolupar un model que correlaciona l'estimació de costos mèdics i la identificació d'ubicacions d'alta probabilitat de xocs ambferits a Puerto Rico. L'estudi representa la primera ocasió en què s'incorporen bases dedades externes a la informació recopilada a Puerto Rico en casos de xocs amb víctimes, la qual cosa podria proporcionar dades de gran rellevància per a la implementació d'esforços relacionats amb la seguretat viària.
Gràcies a la seva dissertació doctoral, "A Framework with a Cost Estimation Model and theIdentification of High Vehicle Crash Locations with Injured Persons in Puerto Rico", la doctora va guanyar els premis que atorga la Càtedra Abertis en les categories de Seguretat Viària i Infraestructura de Transport. Aquesta és la vuitena edició dels premis de la Càtedra Internacional establerta per la Fundació Abertis a Puerto Rico.
"En impulsar les activitats de recerca i desenvolupament, la Xarxa Internacional de Càtedres Abertis, juntament amb les universitats, afavoreix el desenvolupament del capital intel·lectual i contribueix a posar al servei de tota la comunitat d'experts en particular i de lasocietat en general els avenços registrats en el seu àmbit, amb l'objectiu final de millorarsempre la mobilitat i la qualitat de vida de les persones", va destacar Georgina Flamme, directora de Relacions Institucionals, Comunicació i Sostenibilitat d'Abertis.
Cada any, la Càtedra reconeix els treballs d'estudiants de doctorat i màster en enginyeria civil relacionats amb el desenvolupament d'infraestructures de transport i seguretat viària. La Càtedra es realitza a Puerto Rico en col·laboració entre Abertis, empresa que gestiona l'operació del pont Teodoro Moscoso, Metropistas, consorci que gestiona l'operació de lesautopistes PR-22 i PR-4, i la Universitat de Puerto Rico (UPR).
"Com a principal institució generadora de coneixement al país, som responsables d'avançarla recerca, l'ensenyament i l'aprenentatge en totes les disciplines que miren d'aconseguirque tinguem un Puerto Rico modern en totes les facetes", va indicar la presidenta interinade la UPR, Mayra Olavarría Cruz. A més, va afegir que "la seguretat viària és essencial peral desenvolupament i la planificació d'una societat. No es tracta simplement de comptar amb carreteres en bones condicions, amb enllumenat eficient i ponts segurs. Es tracta de proporcionar seguretat als ciutadans, però també d'assegurar una infraestructura de carreteres que faciliti l'activitat comercial i que sigui un element clau en el desenvolupament econòmic del país, així com de garantir una millor qualitat de vida".
Aquest any es va atorgar per primera vegada una menció honorífica al finalista del premi de Gestió d'Infraestructura i Serveis de Transport, l'enginyer Manuel Porrata Arbona, pel seu projecte de recerca "Diseño geométrico de los registros sanitarios y su defecto en elpavimento flexible de Puerto Rico". La seva recerca presenta els components estandarditzats innovadors que promouen una construcció de més qualitat en l'asfalt.
"Estem molt orgullosos de poder aportar al desenvolupament de joves investigadors enàrees tan importants com la seguretat viària i la gestió d'infraestructures. Des de Metropistas mantenim un compromís ferm amb la seguretat i la innovació, per la qual cosa treballs com el de Bianchi Santiago i el de Porrata Arbona són essencials per al desenvolupament dels nostres esforços i campanyes educatives", va indicar Jorge Veci,director d'Operacions de Metropistas.
Càtedra internacional
La Càtedra Abertis és una iniciativa internacional per promoure entre els estudiants el coneixement més avançat pel que fa a la gestió global i integral de les infraestructures detransport, de manera responsable, amb una comprensió de l'impacte social, econòmic, mediambiental i cultural. Entre els objectius principals de la Càtedra Abertis hi ha promoure, sempre en col·laboració amb les universitats i institucions participants, l'aplicació de les millors pràctiques disponibles per a cada activitat, així com impulsar, desenvolupar i promoure projectes avançats en les activitats relacionades amb l'estudi i la recerca, per tal d'ajudar a crear un Puerto Rico més competitiu i reeixit.
"El premi Abertis és l'activitat principal d'aquesta aliança que reconeix l'excel·lència en la recerca sobre gestió d'infraestructures i serveis de transport i fa tres anys s'hi va afegir el component de seguretat viària", va indicar Benjamín Colucci, director de la Càtedra Abertisa Puerto Rico des dels seus inicis el 2012.
Aquest acord amb la Universitat de Puerto Rico per a la creació de la Càtedra Abertis en Gestió d'Infraestructura del Transport està inclòs en la Xarxa de Càtedres Abertis ubicades a Xile, el Brasil, Espanya, França, Itàlia i Mèxic, una comunitat internacional del coneixement per compartir objectius i projectes amb la finalitat de promoure un intercanvi vigorós,electritzant i innovador.
Abertis, Metropistas i la seguretat viària
La seguretat viària és un tema prioritari per a Abertis i la seva filial Metropistas. El Grup centra els seus esforços i experiència d'infraestructures de transport i comunicacions en el manteniment de les carreteres, els avenços tecnològics i campanyes de conscienciació educatives donant suport als usuaris de la carretera i a la societat més vulnerable (nens,joves, gent gran, persones amb discapacitat). Aquest any, Abertis i UNICEF han establert una aliança col·laborativa per combatre la principal causa de mort en els nens en edat escolar: els xocs a la carretera.
Entre el 2014 i el 2020 els xocs amb víctimes es van reduir en un 70% a les autopistes PR-22 i PR-5, administrades per Metropistas. Aquestes xifres estan directament relacionades amb la inversió realitzada per millorar el paviment, les estructures, la retolació i la il·luminació, així com altres esforços que aporten més seguretat a la carretera portats aterme durant la primera dècada de l'empresa a Puerto Rico.
Metropistas efectua campanyes anuals de seguretat viària per reforçar les conductes responsables a la carretera. Aquest any es va iniciar el programa Seguridad Vial 360, através del qual presenta campanyes educatives en diversos temes relacionats amb la responsabilitat del conductor amb el seu entorn. Si voleu més informació, accediu a www.metropistas.com
##
Metropistas (Autopistas Metropolitanas de Puerto Rico, LLC) és un consorci que opera les autopistes PR-22 (Expreso De Diego) i PR-5 des del 2011 i és responsable de millorar, rehabilitar i desenvolupar les condicions d'aquesta infraestructura i oferir-hi serveis de categoria mundial. Si voleu més detalls sobre les tarifes, els serveis i els avenços en elsprojectes d'infraestructura, accediu a www.metropistas.com
30 novembre 2023
La iniciativa és una crida a entitats i startups d'arreu del món amb l'objectiu d'identificar solucions innovadores per als reptes de la mobilitat actual que es basin en la utilització de drons per millorar l'operativa viària i el manteniment d'infraestructures.
16 novembre 2023
La capital navarresa es converteix en la primera parada d'un cicle de debats per tot el territori espanyol que busca aprofundir en els reptes actuals de la mobilitat urbana i interurbana
2024 Fundació Abertis