Encabezado

La Fundació Joan Miró i la Fundació Abertis presenten al Museo de Arte de Puerto Rico Univers Miró, una selecció d’obres de l’artista.

Administración Abertis,

• Entre el 19 de desembre de 2022 i el 19 de març de 2023, la instal·lació presenta quatre pintures i una escultura de Joan Miró i fotografies de Joaquim Gomis, amic de l’artista i primer president de la Fundació Joan Miró.
  • La iniciativa s’inscriu en la vocació de la Fundació Joan Miró de difondre l’obra de l’artista internacionalment. La selecció de pintures i escultures de l’última etapa de Joan Miró en destaca el caràcter sígnic.
  • El projecte Univers Miró arriba a Puerto Rico després de ser presentat, entre el 2019 i el 2022, a les representacions diplomàtiques d’Espanya a Roma, Berlín, Dublín, Brussel·les, París i Nova Delhi, així com al Centre Cultural d’Espanya a Mèxic, gràcies a la col·laboració entre el Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, Abertis i la seva Fundació, i la Fundació Joan Miró.
  • Abertis, a través de la seva Fundació i de Metropistas –la seva filial a Puerto Rico–, ha col·laborat per dur a terme aquest projecte al país amb l’objectiu de promoure la cultura i fer conèixer aquesta selecció d’obres en un dels territoris on té presència.

Barcelona, 19 de desembre de 2022. Joan Miró considerava l’art una part intrínseca de la vida, amb atributs màgics que calia recuperar. Per aconseguir aquest objectiu no va dubtar a transgredir les convencions acadèmiques de la pintura. Com altres artistes vinculats al món surrealista, va buscar inspiració en les manifestacions artístiques primigènies, formalment simples i, tanmateix, carregades de connotacions sagrades.

Prenent com a referents l’art de la prehistòria, els mestres medievals i la cultura popular, Miró va voler anar més enllà de la representació mimètica de la realitat i va anar simplificant progressivament les formes fins a quedar-se només amb els elements essencials. Aquesta pràctica va donar lloc a un llenguatge de signes singular que es va gestar a partir dels anys vint del segle passat a Mont-roig del Camp (Tarragona) i va cristal·litzar al començament dels anys quaranta, i al qual l’artista ja mai no va renunciar. A l’obra de Miró, la nit, les constel·lacions, la figura de la dona –entesa com a representació simbòlica de la fertilitat, la reproducció o la sexualitat– i l’ocell es van convertir per sempre en expressions d’un univers de creació i renovació.

«Una forma no és mai una cosa abstracta; sempre és un signe d’alguna cosa.

Sempre és un home, un ocell o alguna cosa més.»

Joan Miró, entrevistat per James Johnson Sweeney

El projecte Univers Miró ens submergeix en el procés creatiu únic i personal de Joan Miró i ens transporta a la ment i a la manera de fer d’un dels artistes més importants del segle XX. La mostra explora el llenguatge de signes de l’artista mitjançant una concisa i acurada selecció de pintures i escultures de la seva última etapa procedents dels fons de la Fundació Joan Miró. El conjunt inclou les pintures de 1978 Dona en la nit, Dona, Personatges i ocells amb un gos i Personatges i ocells en un paisatge nocturn, les quals, a més de desenvolupar el llenguatge sígnic de l’artista, presenten un altre dels elements cabdals del seu univers: l’ús dels colors vius. En paraules de Dolors Rodríguez Roig, comissària del projecte i autora del text de la publicació que acompanya l’exposició, «els colors purs responien a la voluntat de Miró d’acostar al màxim les seves obres a les persones, i també a un gir cap a l’art pop. D’altra banda, li servien per emfatitzar el seu llenguatge i el simbolisme de les seves representacions, independentment del mitjà artístic que utilitzés». La selecció es completa amb l’escultura Senyor, senyora, de 1969, que, en paraules de Rodríguez Roig, exemplifica com Miró «canviava la percepció tradicional de l’escultura amb els seus jocs visuals i poètics».

Univers Miró presenta fotografies de la biblioteca personal de l’artista i de la col·lecció d’objectes que conservava al seu estudi. Són obra de Joaquim Gomis (Barcelona, 1902-1991), impulsor artístic i gran amic de Joan Miró, que va fotografiar l’obra i l’ambient creatiu de l’artista al llarg de la seva trajectòria. Gomis va ser el primer president del patronat de la Fundació Joan Miró, on, per desig dels seus hereus, es gestiona i es difon el seu arxiu fotogràfic, dipositat a l’Arxiu Nacional de Catalunya.

El projecte Univers Miró es presenta a Puerto Rico després de mostrar-se, entre el 2019 i el 2022, a les ambaixades d’Espanya a Roma, Berlín, Dublín, Brussel·les, París i Nova Delhi, així com al Centre Cultural d’Espanya a Mèxic, tot plegat gràcies a la col·laboració entre el Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, Abertis i la seva Fundació, i la Fundació Joan Miró.

Sobre la Fundació Joan Miró

La Fundació Joan Miró va ser creada pel mateix artista i va obrir les portes al públic el 1975. Posseeix una col·lecció única d’obres de Joan Miró, la seva biblioteca personal i un arxiu amb la totalitat dels seus dibuixos preparatoris, cosa que la converteix en un centre de referència en la recerca, la divulgació i la promoció de la producció i el llegat de l’artista.

Des de la seva inauguració com a primer museu de Barcelona dedicat a l’art modern icontemporani, la Fundació Joan Miró ha compartit amb el món l’obra i el llegat del’artista. Amb el suport d’institucions públiques i privades, ha promogut i desenvolupatprojectes internacionals i nombroses exposicions temporals. També ha impulsat l’Espai13, una de les primeres sales dedicades a artistes i comissaris emergents i un espaieducatiu actiu centrat en la promoció de la creativitat i una comprensió millor de lespràctiques artístiques modernes i contemporànies.

Sobre la Fundació Abertis

La Fundació Abertis va néixer el 1999 com a entitat sense ànim de lucre amb l’objectiude contribuir al desenvolupament sostenible dels diferents territoris i països on tépresència el Grup Abertis. En els últims anys, la Fundació Abertis ha aconseguitdifondre la cultura als territoris on opera: ho ha fet apropant al públic l’obra de gransartistes espanyols com ara Joan Miró, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Diego Velázquez oAntoni Gaudí en països com França, Itàlia, l’Argentina, el Brasil o Xile.

La Fundació Abertis també duu a terme accions destinades a millorar la seguretat viàriaamb l’objectiu de reduir la sinistralitat, així com accions socials a favor dels col·lectiusmés desprotegits, i contribueix al desenvolupament de la Xarxa Internacional deCàtedres Abertis als països on té presència, com ara Espanya, França, Puerto Rico,Xile, l’Argentina, el Brasil, Itàlia o Mèxic.

Sobre Metropistas

Metropistas (Autopistas Metropolitanas de Puerto Rico, LLC) és un consorci que operales autopistes PR-22 (Expreso De Diego) i PR-5 des del 2011, i és responsable demillorar, rehabilitar i desenvolupar les condicions d’aquesta infraestructura i oferir-hiserveis de primera categoria. Per a més detalls sobre les tarifes, els serveis i elsprogressos en els projectes de la infraestructura, accediu a: www.metropistas.com.

Sobre el Museo de Arte de Puerto Rico

El Museo de Arte de Puerto Rico (MAPR) és una organització sense afany de lucreinaugurada l’1 de juliol de 2000 i acreditada per l’American Alliance of Museums desdel 2012. La seva missió és estudiar, investigar i preservar el patrimoni artístic porto-riqueny a fi de fomentar enfocaments innovadors, inclusius i participatius entre les artsvisuals i les comunitats a les quals proporciona servei. El 2020, la Ford Foundation vaincloure el MAPR a la seva llista d’America’s Cultural Treasures per la seva trajectòriad’excel·lència i el seu impacte significatiu en el panorama cultural. Ubicat al número299 de l’avinguda De Diego, a Santurce, la seva important i variada col·lecció d’artinclou obres d’artistes porto-riquenys o residents a Puerto Rico, des del segle XVIII finsa l’actualitat.

Selecció d’imatges d’obra per a premsa

Aquest material és d’ús exclusiu per a la difusió d’aquest projecte en els mitjans decomunicació. Els drets d’autor correspondran sempre a l’autor o al seu representantlegal. © Successió Miró 2022

Descargar nota de prensa