TORNAR
Abertis, a través de la seva filial al Brasil, Arteris, torna a apropar artistes espanyols al Brasil. Després de les exposicions de Dalí i Miró, la companyia patrocinarà la major retrospectiva de Pablo Picasso dels últims anys que viatja a la ciutat de São Paulo (Brasil).
La mostra de Pablo Picasso, cedida pel Musée National Picasso-París, es titula “Picasso: mà erudita, ull salvatge” i estarà oberta al públic des del 22 de maig fins al 14 d’agost del 2016. L’exposició, que es podrà visitar a l’Institut Tomie Ohtake de São Paulo, inclou peces seleccionades i conservades pel mateix Picasso, per la qual cosa mantenen una relació molt especial amb l’artista.
A l’acte de presentació de la mostra van ser presents David Díaz, conseller delegat d’Arteris; Ricardo Ohtake, president de l’Institut Ohtake; Manuel de la Cámara, ambaixador d’Espanya al Brasil; i Sergi Loughney, director de Relacions Institucionals i de RSC d’Abertis; a més d’alts representants dels museus Picasso de París i Barcelona. A la trobada, David Díaz va valorar la importància d’aquesta exposició, que segueix la línia de les anteriors de Salvador Dalí i Joan Miró al Brasil, per reforçar la reputació d’Arteris-Abertis i l’aposta a llarg termini del Grup pel país sud-americà, més enllà dels diversos cicles econòmics.
A l’acte, l’Ambaixada espanyola al Brasil va condecorar com a comandant de l’Orde d’Isabel la Catòlica a Ricardo Ohtake, president de l’Institut Tomie Ohtake, per la seva decisió i empenta al capdavant del centre d’art, que s’ha traduït en una intensa col·laboració amb Arteris-Abertis i les institucions públiques d’Espanya al Brasil i ha tingut com a resultat tres exposicions d’altíssim nivell (Dalí 2014, Miró 2015 i Picasso 2016), més reconeixement al Brasil d’Espanya i del seu art contemporani i una aposta per la col·laboració pública i privada.
La retrospectiva
La mostra està composta per 153 peces, la majoria de les quals trepitgen sòl brasiler per primera vegada. 116 són del pintor espanyol —34 pintures, 42 dibuixos, 20 escultures i 20 gravats—. Així mateix, es presenten pel·lícules i material audiovisual sobre els treballs i processos de realització de l’artista malagueny, juntament amb una sèrie de 22 fotografies de Picasso capturades per André Villers (22 imatges), Dora Maar (12) i Pierre Manciet (3).
L’exposició mostra la relació especial que mantenia l’artista amb les seves pròpies obres, que tracen un recorregut cronològic i temàtic dividit en deu seccions al voltant de les fases de l’artista, des dels anys de formació fins als seus últims dies: “El primer Picasso. Formació i influències”; “Picasso exorcista. Les senyoretes d’Avinyó”; “Picasso cubista. El violí”; “Picasso clàssic. La màscara de l’antiguitat”; “Picasso surrealista. Les banyistes”; “Picasso Guernica”; “Picasso a la resistència. Interiors”; “Picasso múltiple. L’alegria de l’experimentació”; “Picasso treballant. El misteri de Picasso”; i “L’últim Picasso: el triomf del desig”.
Després del seu pas per São Paulo, la retrospectiva viatjarà a l’agost a Rio de Janeiro; i posteriorment a Xile, també de la ma d’Abertis.
Abertis amb la cultura
Abertis, a través de la Fundació Abertis i de les seves filials, ha patrocinat exposicions culturals importants en els últims anys, com la gran retrospectiva de Salvador Dalí, que va batre rècords històrics de visites a les ciutats on es va poder veure —París, Madrid, Rio de Janeiro i São Paulo—, convertint-se en la primera retrospectiva de Salvador Dalí que ha viatjat a Amèrica Llatina i en la més visitada en la història de l’artista.
El 2015, Abertis, a través de la seva filial a França, Sanef, va ser el patrocinador principal de la retrospectiva del pintor espanyol Diego de Velázquez al Grand Palais de París, que es va convertir en l’esdeveniment cultural de l’any amb una mitjana de 5.000 visites diàries. També el 2015, el Grup va apropar l’obra de Joan Miró a les ciutats de São Paulo i Santa Caterina, al Brasil, una exposició que va batre rècords a la ciutat de Florianópolis.
En l’actualitat destaca el suport d’Abertis a l’exposició de l’artista cubà Wifredo Lam, que es pot visitar al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia de Madrid aquesta primavera.
La vinculació d’Abertis amb el món de l’art també es demostra en una altra fita històrica molt destacada: l’adquisició l’any 2007, mitjançant dació, de la pintura a l’oli de l’artista malagueny Pablo Ruiz Picasso Dona amb barret i coll de pell (1937), que actualment es troba al Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Aquestes col·laboracions són una mostra més del compromís d’Abertis amb la cultura, treballant amb les grans institucions culturals dels països on és present amb l’objectiu de fer accessible la cultura al gran públic i d’acompanyar les administracions públiques en aquesta missió. En aquest sentit, el patrocini cultural és una de les accions d’implicació en la comunitat i el teixit social que estableix el Pla Estratègic de Responsabilitat Social d’Abertis, en virtut del qual la companyia entén la cultura com un bé que enriqueix les persones i millora la seva qualitat de vida.
13 novembre 2024
●La iniciativa Zero Accidents AI Challenge és una crida a startups d'arreu del món amb l'objectiu de trobar solucions innovadores i efectives per predir, prevenir i gestionar accidents a través de la combinació de la intel·ligència artificial amb dades de satèl·lit i de vehicles.
7 juny 2024
Premian trabajos de investigación en movilidad sostenible en la undécima edición de los premios Cátedra Abertis
2024 Fundació Abertis